miercuri, 16 decembrie 2009

Cartile sunt prieteni reci dar siguri

Afirmatia conceputa de Victor Hugo:”Cartile sunt prieteni reci ,dar siguri” , dupa parerea mea reliefeaza faptul ca oamenii din ziua de azi sunt mai distanti si ne indeamna a ne indrepta atentia spre carti
Chiar daca, uneori ne este greu si ne-am dori poate sa ne descarcam povestind unui prieten ce ni s-a intamplat, deseori ramanem dezamagiti.O raceala ce ne infioara trupul ne cuprinde pe fiecare iar atunci primul prieten ce ne apare in minte este cartea.Fiecare om a citit macar o carte in viata lui, iar atunci cand ii este greu simte nevoia de a se refugia citind si recitind versuri mult iubite in care se regaseste , renascandu-I amintiri , aducandu-I zambetul pe buze sau lacrima pe obraz.
Dupa parerea mea cartea este cel mai bun prieten al omului chiar daca nu-ti poate comunica sfaturi si idei prin viu grai ea ti le impartaseste printr-o maniere mai eleganta zic eu pe o maniera mai eleganta pe placul tuturor.Mi-e greu sa cred ca umbriti de incertitudine si teama oamenii nu pot gasi intr-o carte motivatia unui nou tel ,idei , sfaturi, incurajari.E adevarat poate ca o carte nu e calda , nu iti vorbeste suav si nu-ti vorbeste delicat dar iti este alaturi neconditionat mereu.
Atunci cand gandurile ti se angajeaza intr-o cursa, cand ajungi sa te lupti cu tine nu uita : Cartea este cea care detine esenta lucrurilor si alaturi de ea formand o echipa stabila poti infiinta un deznodamant fericit!

Cat traieste omu' invata...

Invata de la apa sa ai statornic drum
Invata de la flacari ca toate-s numai scrum
Invata de la umbra sa treci si sa veghezi
Invata de la stanca cum neclintit sa treci
Invata de la vierme ca nimeni nu-I uitat
Invata de la nufar sa fii mereu curat
Invata de la flacari ce-avem de ars in noi
Invata de la ape sa nu dai inapoi
Invata de la umbra sa fii smerit ca ea
Invata de la stanca sa-nduri furtuna grea
Invata de la soare ca vremea sa-ti cunosti
Invata de la stele ca-n cer sunt multe osti
Invata de la greier cand singur esti sa canti
Invata de la luna sa nu te inspaimanti
Invata de la vulturi umerii ti-s grei
Si du-te la furnica si vezi povara ei
Invata de la floare sa fii gingas ca ea
Invata de la miel sa ai blandetea sa
Invata de la pasari sa fii mereu in zbor
Invata de la toate ca totu-I trecator
Invata de la soare cum trebuie s-apui
Invata de la vantul ce adie pe poteci
Cum trebuie prin lume de linistit sa treci
Invata de la toate ca toate-ti sunt surori
Cum treci frumos prin viata
Cum poti frumos sa mori!
Ia seama fiu al jertfei prin lumea-n care treci
Sa-nveti din tot ce piere cum sa traiesti in veci!

COLINDE

Pentru ca sarbatorile se grabesc sa ajunga si toti romanii sunt prinsi in bratele mirosului sarbatorilor iata un site ce a urcat foarte repede in top .... un site cu multe colinde romanesti ....http://colinde-craciun.blogspot.com/

Prima revista de muzica clasica din Romania



Se numeste simplu, “Muzica clasica”, si este prima revista de acest gen de la noi. S-a lansat luna aceasta, in decembrie, si apare la fiecare 2 luni (numarul urmator va aparea in februarie 2009).
Mi se pare un lucru bun ca mai apar si astfel de publicatii, si sper ca se va mentine pe piata (nu stiu cati o vor cumpara in mod constant, fiindca salile de concerte nu sunt tocmai pline, si banuiesc ca acela este un public tinta important).
Ce articole mi s-au parut interesante in acest prim numar:
un interviu cu Alexandru Tomescu, unul dintre putinii posesori ai unei viori Stradivarius;
o biografie a lui Antonio Vivaldi;
o prezentare a Vienei, cu urmele lasate acolo de marii compozitori;
un articol despre un instrument neobisnuit si uitat de multa vreme: serpentul.
plus alte lucruri interesante, in cele 100 de pagini ale revistei.
Pretul unui numar este 17.90 RON si include si un CD cu muzica clasica. Desi pare mai scumpa in comparatie cu alte publicatii, faceti si voi o socoteala cat costa sa cumperi Libertatea (sau alte non-ziare) zilnic, timp de 2 luni: de 2-3 ori mai mult, in timp ce calitatea articolelor nu este nici macar comparabila.
In fine, iata si continutul CD-ului:

Personal, mi-ar fi placut sa contina una sau doua lucrari intregi, nu fragmente din mai multe, dar e bine pentru inceput.
In concluzie, o initiativa laudabila. Eu astept cu nerabdare urmatorul numar.
PS: Au si un site, dar se pare ca inca mai lucreaza la el: http://www.mc-revista.ro/
Iata un site de unde puteti descarca gratuit unele dintre cele mai frumoase melodii clasice http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Sound/list sper sa va fie de folos

Muzica clasica

Muzica clasica isi are originea in Renasterea italiana. Reforma si Contrareforma acorda un loc tot mai important cantecului in cursul slujbei, ceea ce da nastere oratoriului in Italia, cantata in tarile germane si marelui motet in Franta. Marii compozitori isi pun in evidenta talentul prin intermediul unui instrument privilegiat, orga, aspirand la titlul de capelmaistru.La sfarsitul secolului XVI apare un nou gen, opera ilustrata in 1607 de Orfeu compus de Claudio Monteverdi. Opera castiga teren in Franta cu Rameau si Lully ,iar in Anglia cu Purcell.Concertul se modifica prin crearea de noi instrumente, vioara si clavecinul. Muzica, deja prezenta in tipul de educatie aristocratica, devine problema profesionistilor, deseori aflati in serviciul unui nobil sau traind din comenzi.A. Vivaldi (1678-1748) domina concerto, termen care dateaza de la sfarsitul secolului al XVI lea si care desemneaza o opera de o anumita amploare pentru instrumente si voci.Concerto grosso, care foloseste la inceput in aceeasi masura toate instrumentele, va ceda treptat locul opozitiei dintre flaut si vioara, apoi dintre pian si restul orchestrei, de-a lungul a trei miscari; rapida, lenta, rapida.Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). In ciuda unei vieti scurte si nefericite, el ambogateste traditiile musicale.A compus in toate genurile, dand dovada de o inepuizabila inventivitate melodica.Va trebui insa asteptat mijlocul secolului XX si venirea marilor muzicologi, a lui Alfred Einstein in special, pentru ca opera sa sa fie cu adevarat descoperita. A lasat o imensa mostenire, alcatuita din sonate, concerte, simfonii si opera (Nunta lui Figaro, Don Juan, Flautul fermecat...).Geniul lui Ludwig van Beethoven (1770-1827), prin foarte buna stapanire a compozitiei instrumentale, prin romantismul sau lyric, eclipseaza toti contemporanii. Amploarea operei sale, ca si varietatea acesteia fac ca Beethoven sa fie maestro prin excelenta al inceputului de secol XIX.
RobertSchumann (1810-1856) reia aceasta sursa de inspiratie, Dragostea si viata unei femei, ciclu de lieduri dar se consacra, in afara liedului, lucrarilor scrise pentru pian, revolutionand stilul de executie la acest instrument. Mare admirator al lui Bach, el este impreuna cu Mendelssohn (1809-1847) la originea Bachgesellschaft-ului, prima publicare integrala a operei maestrului.Totusi, Mendelssohn este cel care, in 1829, redescopera Pasiunea dupa Sf.Matei. Johann Sebastian Bach (1685-1750) a fost fara indoiala cel mai remarcabil dintre muzicienii Germaniei din prima jumatate a secolului al XVIII- lea.A fost capelmaistru la capela din Weimar, organist de Curte la Koelhen din 1717 pana in 1723 si cantor la Leipzig.In aceasta perioada compune Concertele brandenburgice.Datorita talentului sau, orchestra va capata o noua forta de expresie, rezervata pana atunci compozitiilor vocale.Muzica religioasa ii domina opera, dar si muzica instrumentala ocupa un loc important.Familia Bach va da nastere unei intregi generatii de muzicieni.In a doua jumatate a secolului al XVIII-lea,Viena devine centrul muzicii europene.Acest renume ii este dat de doi mari compozitori: Joseph Haydn (1732-1809) si Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791).Claudio Monteverdi (1567-1643), capelmaistru la biserica San Marco din Venetia din 1613 pana in 1643, este primul care foloseste vocile umane alaturi de instrumente, in scopul obtinerii unui lirism dramatic.Compozitia a capella este imbogatita de un acompaniament instrumental.Heinrich Schutz (1585-1672), capelmaistru la Dresda, se inspira de la Monteverdi si Giovanni Palestrina (1525-1594).El isi allege textile din traducerea Bibliei a lui Luther, o parte importanta a operei sale fiind acordata muzicii sacre, funebre sau psalmice.Este autorul primei opera germane, Daphne(1627).Din anii '60 muzica este influentata de teatrul musical si de o intoarcere spre traditie, ilustrata prin muzicile repetitive. Teatrul musical are drept finalitate depasirea folosirii clasice a instrumentului, utilizat de artist ca sursa muzicala, dar si ca obiect purtator de sens, de care trebuie sa se foloseasca precum un actor de un accesoriu din teatru; in felul acesta, un contrabass poate ilustra in mainile sale formele voluptoase ale unui corp feminine.In1970,Mauritio Kagel impinge experienta mai departe, ilustrata de opera sa Staatsteater.